Pagina's

donderdag 25 oktober 2012

Creatief met draadijzer

 
Alweer even geleden kreeg ik een ingeving
om een tekst van draadijzer te maken.
 
Ik begon met een kleine tekst "Noel" om dat ik iets wilde uitproberen
 
Het is een bereklus en je handen zijn na afloop zwart en liggen open
maar het resultaat is wel heel leuk geworden.
 
 
Voor wie het ook wilt proberen,
 heb ik hieronder een beschijving gemaak


 
Allereerst print je in een mooi lettertype {ik koos voor het lettertype Edwardian script}
de gewenste tekst uit
in de juiste grote,
{hiervoor gebruikte ik de tekst zo breed mogelijk op een A4}
 
Het uitgeprinte velletje plak je op een plankje met plakband
de lijnen volg je door spijkertjes op de cruciale plekken te spijkeren
Omdat dit lettertype op sommige plaatsen wat breeder is,
heb ik daar de spijkertjes op zigzagwijze gespijkerd
{zie de letter L}
 
Let op:
sla de spijkertjes er niet te ver in want ze moeten er ook weer uit!

 
 
Als alle spijkertjes op zijn plek zitten
kun je met ijzerdraad
{ ik heb zwart binddraad gebruikt, verkrijgbaar bij tuincentra}
de contouren gaan volgen
 

 
Doe dit net zo lang totdat je overal de juiste dikte hebt
en de print van het papier niet meer zichtbaar is
 

 
vervolgens haal je de spijkertjes eruit
maar als laatste de spijkertjes aan de uiteinden en hoeken
zo heb je nog wat houvast en blijft het goed in vorm
 

 
 
Als alle spijketjes eruit zijn, omwikkel je de letters
met weer ijzerdraad zodat het een stevig en mooi geheel wordt
 Het is het makkelijkst als je hiervoor niet al te lange stukken afknipt met een tangetje
waardoor je makkelijker de vorm kunt volgen, zoals bij de O en de E.
 
Tot slot heb ik er een stukje ijzerdraad aangehangen
zodat ie makkelijk opgehangen kan worden
 
Je kunt er ook nog voor kiezen de laatste stap een extra toe te voegen
door het met mos of ander groen
het te omwikkelen



 
 

 Dit kruisje is ook leuk om te maken
3 korte stukken {voor de verticale} stevig ijzerdraad
en 3 langere {voor de horizontale}
Deze leg je in de vorm op elkaar en omwikkel ze op dezelfde wijze als hierboven beschreven
beginnend in het midden zodat de verticale en de horizontale stukken
als een stevig frame aan elkaar vast komen te zitten.
vervolgens kun je alles omwikkelen maak laat de uiteindes ongeveer 1 cm vrij.
ik heb een ornamentje dat ik nog had liggen erop gemaakt
en de uiteindes van het stevige ijzerdraad {frame} omgebogen
 
 
 
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is
en succes ermee!

Lieve groetjes Tamar
 

34 opmerkingen:

  1. Hallo Tamar,

    wat een klus....net wat je zelf al zegt..maar wat een mooi resultaat zeg.

    groetjess

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi Tamar!

    wat leuk zeg. ga ik onthouden.

    fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een supergoed idee, Tamar. Ik denk wel dat ik daar iets mee ga doen!
    Thanks!
    Groetjes Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een werk moet dat geweest zijn zeg, maar het resultaat is wel erg leuk. Liefs Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig vind ik het altijd dat ijzerdraad ..Schijnt dat in Frankrijk vroeger In de winter hele families dat deden. In mijn keuken staat een flessenhouder van draad. Heb hem al jaren en vind het nog steeds prachtig. Net als jou kunstwerk...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een klus Tamar, maar het is wel mooi geworden en wat een leuk idee. Ook het kruisje is prachtig.
    Fijne avond en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Tamar,

    Bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik ga hem zeker maken.

    Groetjes Noortje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel erg mooi, maar id wel een werkje. Komt op de to do list :-0

    groetjes, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel leuk idee, een heel werkje, maar gaaf hoor. Groetjes Alie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk maar wel een aardig klusje...lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Erg mooi zeg! Ik ga het ook gauw proberen! Heb je nog meer foto's, voorbeelden, ideeën? (met draadijzer)

    M.v.g. Digna

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is inderdaad wel ff een werkje maar het resultaat is weer erg leuk geworden Tamar.

    Fijne avond nog , Groetjes Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. jeetje wat ben jij weer Crea geweest zeg...en wat gaaf...je moet er maar opkomen hihi...

    Super leuk idee voor de feestdagen...

    Lieve Groetjes
    caby

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lieve Tamar,

    Wat een geweldig idee.
    Ga morgen alvast alles in huis halen om in het
    weekeinde aan de gang te kunnen.

    Lieve groet, Angelique

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hey Tamar,

    dat heb je slim gedaan zeg. Ik ben er ook al is mee bezig geweest, maar dan zo uit de losse hand. Dat is niet te doen. Inderdaad wel een werk om aan te beginnen. Het resultaat is heel leuk.

    Liefs Xanne

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik vind het echt heel leuk hoor! en heb ook zelf wel klossen met bind draad (nog van onze winkel) liggen...maar met jou in gedachten...met smerige, niet schoon krijgende, zwarte, en met pleisters en verband in gepakte...handen...ha,ha!...en mijn artrose vingers...eh nee, denk toch dat ik er maar 'niet' aan begin!

    Een gezellig weekend, en groetjes!
    Marianne.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Helemaal echt leuk hoor! En rolletjes met binddraad heb ik ook liggen...maar met jou in mijn gedachten...met smerige, zwarte, met pleisters, en in het verband zittende handen...ha,ha! en mijn artrose vingertjes...eh...nou nee, denk dat 'ik' er toch maar niet aan begin!

    Een heel fijn, mooi weekend hoor!
    Groetjes Marianne.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ohhh lijkt me erg veel werk maar wat is het ontzettend leuk geworden....geweldig!!!!

    hart,gr Fia

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een super leuk idee, met een nog mooier eindresultaat!
    Gezellig weekend en groetjes,
    José

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een leuk idee! Het is mooi gelukt, maar pfoe wat een werk zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtig Tamar! Bedankt voor de uitleg.

    Fijn weekend

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heel duidelijk en wat een leuk idee... Ik denk dat ik dit zeker ook eens ga proberen (misschien met handschoentjes? haha), dus bedankt voor het delen!

    Fijn weekend X

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Erg leuk idee!.
    IK ga het zeker ook eens proberen.

    Bedankt voor de tip en een fijn weekend, groetjes,

    Sarins

    BeantwoordenVerwijderen
  24. GEWELDIG IDEE!!!! Super...ga ik binnenkort ook eens proberen, moet lukken :))
    Hoe kom je toch op het idee?
    Fijn weekend grtzz Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Tamar,
    Prachtig gemaakt, wat een klus, je kunt weer trots zijn op jezelf hoor, want het resultaat is zo mooi!

    liefs Mar

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dat ziet er super uit, Tamar! Echt een kei leuk idee!
    Groetjes van Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Het ziet er supermooi uit, maar inderdaad een hele klus! De uitleg is duidelijk, dus daar zal het niet aan liggen...

    Groeten, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat n prachtidee Tamar!
    Lieve groeten,
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een ontzettend gaaf idee. Wat ben je toch ook creatief. Leuk dat je het deelt op het blog. Als ik nog eens tijd heb.... ;)

    Hele fijne zondag en lieve groeten,
    Alma

    BeantwoordenVerwijderen
  30. HI Tamar..♥
    Wat een Leuk♥ creatief♥ idee♥ zeg..;))
    Lieve♥ groetjes Gaby..♥

    BeantwoordenVerwijderen
  31. waaw amazing!!
    nice blog my friend!!
    keep posting and happy blogging :)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat een leuk idee dat ga ik zeker een keer proberen.
    Fijne en mooie dagen toegewenst.
    Groetjes,
    Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie
Hartelijke groet, Tamar